„Suplementacja EQUAZEN®, to na pewno było ogromne wsparcie, które dopełniło terapię i poprawiło ogólne funkcjonowanie moich dzieci, całej trójki”
Opóźniony rozwój mowy

Kamienie milowe rozwoju mowy | |
Mowa spontaniczna | Rozumienie |
1 – 12 miesiąc życia dziecka – „okres melodii” | |
|
|
13 – 24 miesiąc życia dziecka – „okres wyrazu” |
|
|
|
25 – 36 miesiąc życia dziecka – „okres zdania” |
|
|
|
Wiek dziecka | Prawidłowy rozwój mowy | Kontakty społeczne, koordynacja wzrokowo-ruchowa |
2-4 miesiąc życia |
|
|
5-7 miesiąc życia |
|
|
8-10 miesiąc życia |
|
|
11-12 miesiąc życia |
|
|
13-18 miesiąc życia |
|
|
19-24 miesiąc życia |
|
|
2 lata |
|
|
3 lata |
|
|
Od 3 do 6-7 r.z. w rozwoju mowy Twojego dziecka trwa okres swoistej mowy dziecięcej. Dziecko wie, jak dana głoska powinna brzmieć, ale nie umie jej jeszcze wypowiedzieć. W wymowie dziecka pojawiają się przestawki głoskowe, opuszczanie sylaby początkowej lub końcowej, zniekształcenie oraz tworzenie wyrazów ze skrzyżowania dwóch słów, pojawia się nieprawidłowa odmiana. Poznaj kolejno następujące po sobie etapy rozwoju mowy dziecka, a będzie Ci łatwiej ocenić jego aktualne postępy w rozwoju mowy i osiągalny poziom komunikacji Twojego dziecka.
3 lata
-
-
- Poprawna wymowa wszystkich samogłosek ustnych: a, o, u, e, i, y, oraz nosowych: a, e, spółgłosek: p, b, m, w, f, s, z, c, dz, n, k, g, h, t, d, n, l, ł, j. Pod koniec 3 r.z. pojawiają się też głoski: s, z, c, dz.
- Trzylatek odpowiada na pytania, używa zdań składających się z 4–5 wyrazów.
- Opowiada prosta historie, rozpoznaje kilka kolorów.
- Przyjmuje się, ze mowa 3-latka powinna być w 75% zrozumiała.
- W słownictwie czynnym 3-latka jest ok. 1000–1500 wyrazów. Dziecko potrafi przyswoić 8–10 słów dziennie!
-
4 lata
-
-
- Utrwalają się głoski: s, z, c, dz. Pojawiają się głoski: sz, z, cz, dz, które mogą być zastępowane przez: s, z, c, dz.
- Czasami pojawia się głoska r.
- Czterolatek używa zdań złożonych (5–6-wyrazowych).
- Potrafi podać swoje imię, wiek, płeć.
- Rozmawia o swoich doświadczeniach. Mowa jest w pełni zrozumiała.
- 4 r.z. to apogeum zadawania pytań i tworzenia własnych słów, tzw. neologizmy dziecięce „boiłam” się zamiast „bałam”.
- Wyraża swoje prośby, rozczarowania.
-
5 lat
-
-
- Słownik dziecka 5-letniego to ok. 2000 słów.
- Potrafi powtórzyć sz, z, cz, dz, choć w mowie potocznej jeszcze pojawia się seplenienie.
- Głoska r jest często wymawiana lub zastępowana przez l np. „rower – lowel”.
- Pięciolatek ma już rozbudowaną narracje, używa złożonych struktur zdaniowych oraz podaje dużo szczegółów.
- Używa czasu przeszłego i przyszłego, niektórych liter i cyfr, potrafi podać swój adres.
-
6 lat
-
-
- Słownik dziecka składa się z 3000–4500 wyrazów.
- Potrafi wypowiedzieć trudne głoski, doskonali wymowę trudnych zbitek spółgłoskowych, np.: strzykawka, skrzynia, skocznia.
- Buduje zdania złożone, potrafi opowiedzieć historyjkę składająca się z kilku części.
-
7 lat
-
-
- Prawidłowa wymowa wszystkich spółgłosek i samogłosek języka polskiego.
-
Należy pamiętać, ze każde dziecko jest inne i rozwija się we własnym tempie! Niewielkie opóźnienia w rozwoju mowy nie powinny być powodem do niepokoju. Opóźnienia w pojawianiu się poszczególnych stadiów rozwoju mowy nie powinny przekraczać sześciu miesięcy. Do 5 r.z. prowadzimy stymulacje rozwoju mowy opartą na zabawach oddechowych buzi i języka oraz zabawach językowych. Jednocześnie jako wspomaganie terapii rozwoju funkcji językowych u dzieci, specjaliści zalecają suplementacje preparatem eye q. Po 5 r.z., jeżeli mowa dziecka jest niezrozumiała, zamazana, nie potrafi ono wymawiać głosek przewidzianych dla swojej normy wiekowej, wówczas dziecko rozpoczyna terapię logopedyczną wspomaganą suplementacją preparatem EQUAZEN®, która stanowi integralna część terapii.
Jak wspomagać rozwój mowy dziecka:
-
-
- Od narodzin dziecka rozmawiaj ze swoim maleństwem, zwracaj się do niego ciepło i spokojnie
- Dbaj o poprawność komunikacji z dzieckiem – używaj krótkich i zrozumiałych zdań
- Kiedy usłyszysz z ust dziecka słowo, postaraj się rozwinąć je i stworzyć pełne zdanie
- Opowiadaj dziecku co robisz, jakie masz plany związane z Waszym wspólnym dniem. Otaczaj dziecko tzw. ”kąpielą słowną”
- Aby maluchowi łatwiej było zrozumieć otaczający go świat, opowiadaj mu bajki, czytaj książki, baw się w wyliczanki
- Nawiązuj kontakt wzrokowy podczas rozmowy z dzieckiem, to ułatwi mu naukę pierwszych słów
- Dbaj o to, aby Twoje dziecko nauczyło się gryźć i żuć, to skutecznie wpływa na prawidłowy rozwój mowy
- Zaobserwuj, czy Twoje dziecko oddycha nosem, jeśli nie – skontaktuj się z lekarzem pediatrą
- Śpiewanie maluchowi to świetne ćwiczenie językowe i rytmiczne
- Motywuj swoje dziecka do komunikowania się, ale nie zmuszaj go – przyniesie to odwrotny skutek!
- Jeśli zauważysz, ze Twoje dziecko nie opanowało zgodnie z wiekiem jakiś umiejętności językowych – zgłoś się do logopedy
- Jeśli Twoje dziecko ma jakieś wady w budowie narządów artykulacyjnych (wady zgryzu, uzębienia) – zgłoś się do lekarza specjalisty
-
Problem opóźnionego rozwoju mowy
dotyczy Twojego dziecka?
Podaj mu EQUAZEN®!
